A Magyar Tudományos Akadémia tagjai a Petőfiben

Evangélikus iskolaként a Reformációra való megemlékezés (1517) kiemelt feladatunk. Sokéves hagyomány, hogy ezen a napon – idén 2022. október 28-án – Istentisztelettel kezdünk és ezt követően nincs tanítás a szó hagyományos értelmében. Ellenben számos előadót hívunk meg. Tudósok, sportolók, művészek, közéleti személyek engednek ilyenkor betekintést hivatásukba, hobbijukba. Idén tizenhatan fogadták el meghívásunkat. Volt csillagász, operaművész, ezredes, irodalmár, pilóta, klímakutató, fizikus, genetikus.
Ez alkalommal a Magyar Tudományos Akadémia köztestületi tagjai közül öten tettek eleget invitálásunknak, ami külön öröm. Az előadások a Középiskolai Alumni Program keretében valósultak meg.

Dr. Katz Sándor, az ELTE fizika tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára (1117 Budapest Pázmány Péter sétány 1/A) , a MTA tagja tartott előadást Axion a sötét anyag címmel a 9.-12. évfolyam érdeklődő tanulóinak. Az előadó két érdekes és a mai napig megoldatlan probléma felvetésén keresztül beszélt arról a titokzatos részecskéről, az axionról, aminek létezése egyszerre adna magyarázatot mindkét megoldatlan kérdésre. Mindezt közérthetően és érdekesen tette. Mindemellett a diákok betekinthettek a kutatók izgalmas mindennapjaiba.

Dr. Görföl Tamás víruskutató a Pécsi Tudományegyetem Szentágothai János Kutatóközpontjának kutatója (Pécs, Ifjúság útja 20, 7624) a denevérkutató expedícióiról tartott érdekfeszítő előadást. A kongói és ázsiai útjain készült fényképeken keresztül bepillantást nyerhettünk a kutatómunka mindennapjaiba. A denevérek kutatása azért is fontos, mert számos vírus az ő közvetítésükkel kerülhet át az emberbe. Az expedíciók során új fajokat is felfedeztek, és ritka fajokból új példányokat találtak. Az előadó iskolánk öregdiákja, a biológia iránti érdeklődését itt alapozta meg.

Dr. Zalay Szabolcs, a MTA köztestületének tagja és a pécsi Leőwey Klára Gimnázium igazgatója (Pécs, Szent István tér 8-10, 7621) Toldi-kód címen tartott előadást. Arany János elbeszélő költeménye a fiatalabb korosztály számára is ismerős, a rejtelmes cím pedig a végzős diákokat vonzotta. Az előadó izgalmasan fejtegette, hogy a Toldi 12 éneke hogyan állítható a 12 zodiákus állatövi jeggyel. Az asztrológiai analógia a 7. évfolyamos tanulóktól kezdve a 12. évfolyamos diákokig mindenki számára megdöbbentő és lebilincselő volt.

Dr. Hautzinger Zoltán rendőr ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (1083 Budapest, Üllői út 82.) tanszékvezető egyetemi docensének és oktatási dékánhelyettesének első előadása a szakterületének, a bűnügyi nyomozásnak jellemzőiről, érdekességeiről szólt. Megtudhattuk például, hogy milyen eszközei vannak a rendőrségnek a bűnügyek felkutatásában. A második, interaktív előadása a migráció kérdésköréről szólt. Tisztázta fogalmát, és nagyon sok érdekes tényt, adatot közölt a bevándorlás jelenlegi helyzetéről a világban, a diákok ismereteit is előhívva.

Bodai László a SZTE Biokémia és Molekuláris Biológia Tanszék (6726 Szeged, Közép fasor 52.) docense a Génterápiáról tartott előadást. Az előadó a Szegedi Tudományegyetemről érkezett. A téma rendkívül érdekes, az előadó stílusa közvetlen és érthető volt. Konkrét példákkal világította meg a génterápia lehetőségeit. A hírekből ismert Zente nevű kisfiú példáját is bemutatta. Megismerhettük a humán genom program ide vonatkozó eredményeit, a génszekvenálás lehetőségeit, a génbevitel módjait és következményeit. Érintette az erkölcsi dilemmákat, mely az esetleges csíravonalba való beavatkozással kapcsolatban felmerülhetnek (kínai kutató esete).

Dr. Gulyás Attila a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Semmelweis Egyetem tanára (Budapest, Üllői út 26, 1085), aki évtizedeken keresztül kutatott az MTA-Kísérleti Orvostudományi KutatóIntézetében, a biológia fakultációs 11- és 12-es csoportjainak tartott előadást. Mintegy 80 fő vett részt az alkalmon.
Előadásának címe: „Hogyan alkotnak az idegsejtek gondolkodó agyat?” Mondandóját rendkívül logikus felépítésű előadással, jól illusztrált ábraanyaggal tette érthetővé. Még a kevésbé előképzett 11-es hallgatóság is jól megértette az előadást. Különböző állatcsoportok példáján mutatta be az idegrendszer működését és evolúciós fejlődését. Az emberi agy működésének bemutatásához saját kutatási eredményeit és számítógépes szimulációkat is alkalmazott.

Az előadást mintegy 40 érdeklődő hallgatta meg, köztük 4 tanár kolléga is.
Köszönjük a lehetőséget!